måndag 20 augusti 2012

Långdistanskval

Ligger nu och slappar efter första tävlingsdagen. Det har varit långdistanskval och i damklassen gick 30 st vidare i varje heat och det var två heat. Hos herrarna gick 20 st vidare i varje heat och där kördes tre heat. De olika heaten hade olika banor, men skulle ha ungefär samma segrartid. Jag har idag haft den äran att spåra åt alla damer eftersom jag startade allra först. Det är inte det optimala eftersom det är en del gräsåkning där man har stor nytta av att se var de andra har åkt. Peter startade som nr två i sin klass, så vi hade ganska lika förutsättningar.
Hur gick det då, undrar ni väl alla? Jag gick vidare som 24 i mitt heat och Peter blev 28:a och får köra B-final. Jag gjorde en del småbommar, men är faktiskt ganska nöjd med orienteringen. Har kanske lagt 5 min. Peter har inte bommat särskilt mycket, utan enligt honom har han cyklat för sakta. Det är lätt att bli lite loj när det är så här varmt. Och det som tagit knäcken på oss idag har nog varit värmen. Det har varit ca 35 grader och vi har kört mycket på öppna fält och mellan åkrar. Hett! Det liksom bara kokar i huvudet. Häller man vatten över sig fräser det bara till. Tydligen är temperaturen över det normala. Hörde just att imorgon ska det bli ytterligare lite varmare, yippie! Återhämtningen nu i eftermiddag består av vätska i olika former.
De andra svenskarna gjorde bra ifrån såg. Vi fick t.o.m en seger av Cissi i damklassen. Jättekul!
Eftersom det är så torrt ute är det som tur är inte mycket cykelvård. Skönt! Det enda vi gör är att spola av dammet, smörja kedjan och byta kartbord, om det behövs. Imorgon är det sprint. Inför varje tävlingsdag ska man bestämma starttid. Det fins early, middle och late samt en röd grupp. Den gruppen startar allra sist (om de vill). Det är bäst att starta sent för då är det dels uppkört och sedan kan man ju ha tur och bli ikappåkt av någon av de bästa för att sedan försöka hänga på. Man måste sprida ut lagmedlemmarna i de olika start grupperna, vilket betyder att vi som är tre damer måste ha en person i varje grupp. Cissi är ju ju bäst så hon förtjänar sista gruppen och jag är sist in i gänget så jag har hamnat i early. I alla fall idag och så kommer det vara imorgon också. Det jag hoppas på är att jag inte behöver starta allra först... Hos herrarna är det på liknande sätt.
Nu har jag skrivit så mycket att jag är alldeles sömnig. Klockan är bara halv sex så det är lite tidigt för sömn än, tror jag.
Hoppas alla ni där hemma har det bra! Imorgon kommer alla goa elever tillbaka till Värgårdsskolan. Min klass börjat åttan. Hur ska det gå? Det är fler som börjar skolan, Måns ska ju börja första klass. Det blir morfar som får följa med honom. Spännande!
Ha det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar