torsdag 27 november 2014

Rutiner och en liten quiz


Små barn mår ju tydligen bra av rutiner, Större barn också och säkert vi vuxna med. På avdelning 13 gillar man också rutiner. Speciellt den där man kollar tempen. (Men lugn, det är en örontermometer, inte en sån där som man sticker i rumpan.) I alla fall så ska detta göra på morgonen, på eftermiddagen, på kvällen och gärna en extra gång däremellan. I de allra flesta fall, förutom när det är befogat och man har en infektion, så visar displayen i min termometer någonstans mellan 36,5-37,5. Jag är rätt bra på att gissa min rätta temp också. Det har blivit lite av en sport. Det kan i och för sig också tala om hur tråkigt det är här ibland.

På en sån här avdelning så är det fler saker som är rutin. Det är blodtryck och puls. Jag chockar åtminstone en sköterska varje dag med att jag har så låg puls. När de kollat om pulsen några gånger så brukar jag avslöja att min puls är låg. Men det är kul att se deras reaktion däremellan.

Denna gång har jag fått några nya rutiner. Dels är det att kissa i potta. Jajemän. Här ska det mätas. Och eftersom de trycker i mig en hel del vätskedropp så blir det ju många mätningar. Sen ska jag skriva upp allt jag äter. Inget får vara hemligt längre. Minsta lilla chokladbit ska rapporteras. Men eftersom jag order att äta upp mig så har jag inget dåligt samvete över varken choklad eller den princessbakelse som besökte mig i eftermiddag (tack Sangan!). Egentligen kanske inte näringsmängden har så stor betydelse just nu, det blir väl mer intressant om jag får problem med att äta lite längre fram. Vikten kollas ju förstås också. Funderar på om det finns fler rutiner. Men det är väl det gamla vanliga - SPRITA HÄNDERNA. Superviktigt här eftersom vi patienter oftast inte har något immunförsvar.

Fick en liten rast här på eftermiddagen och passade naturligtvis på att gå ut då. Besökte några platser som kanske (några) av er kan räkna ut var de är tagna. Tyvärr dog mobilen så jag hann aldrig till sista stället, men man kanske kan räkna ut det ändå. Det är som ett litet tema. Det blev visst ganska svårt...


               











                           

                                                                 


Nu ska jag ta kväll. Det betyder en påse cytostatika fram till midnatt. Yippie!

God natt alla ni snälla och omtänksamma människor som skriver så fina saker till mig. Glömde berätta mer om transplantationen, men det kommer fler dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar