fredag 28 november 2014

Resultat och lite rumsvisning




Jag får ju gratulera min kära mor till vinsten på gårdagens quiz. De rätta svaren kommer här:

Den första bilden var på Norrsvängen 3B i Valla. Min första lägenhet i Linköping. Hyrdes möblerad. Kommer inte ihåg var min cykel fick bo då, men jag hade iallafall en Cyclepro Colorado (inköpspris hos Cykelmagneten i Falkenberg var 5000 kr).

När jag bodde på ovanstående adress så bodde Peter ca 300 m därifrån på Syrengatan 2A tillsammans med en kompis. Men han tillbringade mest tid hos mig förstås ;).



Kaptengatan 13 på T1 var min och Peters första gemensamma boende. Där bodde cyklarna uppe på vinden. Där kommer jag ihåg att man hade trappstädning lite då och då. Det var inte särskilt kul. Och så småhandlade vi på Gurkans livs hela tiden. Vi hade ju en fest där också. En kombinerad 20-års (jag) och inflyttningsfest. Den var rolig! Den ena bilden är på vår altan.

  

Pizzeria Adriatic skulle ge en ledtråd till Skräddaregatan 6 i Gottfridsberg. Vår andra gemensamma lägenhet. Här bodde det ett antal cyklar i sovrummet. Bakom ett draperi, om jag inte minns fel. Det var en mycket liten lägenhet.

  

Tyvärr dog ju sen mobilen på gårdagens promenad, annars hade ni fått se en bild på huset som finns på adressen Nya Tanneforsvägen 72. Där bodde vi tills vi tog vårt förnuft till fånga och flyttade till Rimforsa (Tack Joachim!). Ha, kom just på att jag kunde ta en streetview. Så här ser huset ut. Bajsbrunt. Tror att de håller på att renovera det nu så det kan ju få en annan brun variant snart.



Efter min mor (som naturligtvis har järnkoll på sånt här, och som utmanar mig varje gång hon är här att vi ska gå på ställen där hon aldrig varit), kom ju Cissi och Uffe. Bra jobbat! Cissi hade mer koll egentligen, men Uffe hade ju nästan tagit adresserna (kan bero på hans yrke). Johanna på tredjeplats såklart. Och det är nog det enda Luciafirande som jag haft där jag blivit väckt mitt i natten. 

Nog om detta. 

Dagen idag är en fredag. På många håll så har man haft adventsfika på sina jobb. Det har personalen haft här med, men icke för oss patienter. Jag fixade dock det själv genom sponsrade lussekatter och köpta pepparkakor. Har just intagit det och det smakade gott. Om en stund ska jag träffa la familia borta på Ronald Mc Donald, vi ska käka pizza med fam Enberg och sedan gå Vinterljus tillsammans (http://www.linkoping.se/vinterljus). Det blir trevligt. Dock får jag denna fredag bara stanna ute till 20.45 pga min kvällscytostatika.

Jag tänkte nu ge er en liten rundvandring i mitt rum. Det har siffran 7 och jag har aldrig haft detta rum innan när jag legat inne (mycket märkligt, med tanke på alla de veckor jag tillbringat här det senaste året). Utsikten genom fönstret är över huset där psyk håller till. Ja, jag vet, det skapar lite egna idéer över de personer som man ser gå in och ut där. Men det kanske kan vara bra tidsfördriv under tiden jag är isolerad på rummet. Jag har idag glömt att ta en bild över utsikten så det är därför jag beskriver, det har nämligen mörknat ute nu. Får ta en bild imorgon. Det är några tallar där ute med en massa fågelholkar och sen har jag hört talas om att det ska finnas en ekorre. Lovar att berätta om jag upptäcker den. Frågan är bara om den är ute efter ev fågelägg eller om den bara vill hoppa från tallgren. Vi får väl se. Det finns en staty också. Den är är svår att beskriva. Som en fågel med gummistövlar. Fotar den imorgon också.


Tillbaka till rummet. Var ska jag börja. På toa kanske. Där står nu en av mina nya och extra mjuka tandborstar. Det är nämligen så att man måste vara noga med sin munhygien under en sån här transplantation. Det finns ju massa bakterier i munnen. Så har med mig fyra stycken nya och extra mjuka tandborstar för att byta med varje vecka. Och jag har även inhandlat rekommenderad tandkräm. Jag hoppas verkligen slippa en massa blåsor i munnen! På toaletten finns ingen jacuzzi, men väl en slags tvättmaskin där de tvättar mina pottor.

  


På sängen finns det elhiss, ganska ok faktiskt. Man kan åka högt upp mot taket och längre ner. Man kan åka upp och ner med huvudet också. Hittills har jag sovit gott i den denna period. Den rosa filten är min egen.


Självklart har jag ett eget bibliotek. Tog med tio böcker, tror inte det blir många lästa. Jag har lite svårt att koncentrera mig på läsning här på sjukhuset. Vet inte varför. Men det kan bero på det påtvingade stillasittandet.


Som tur är har jag fått lite julkänsla med en stjärna i fönstret. Så mysigt så. Längtar hem till mina egna dock...


Jag har en egen vinkyl.


O ni ska komma och hälsa på mig medan jag är isolerad så måste ni igenom denna lilla sluss för att innan sprita av er och ta på en vit rock.


Sen är det ju det här med cykeln. Vill egentligen inte kommentera den. Den ska jag cykla på under isoleringen. Ser ni sadeln? Hur skönt är det? Testade 10 km idag. Nej, inte bekvämt.



Nu ska jag kissa på pottan och sedan kila bort till Ronald Mc Donald där jag får krama barn och man. Och ja, för er som undrar, de har tagit temp, blodtryck och puls idag. Och ja, en ny sköterska som blev förvånad över pulsen.

Trevlig fredag! Kram!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar