onsdag 17 februari 2016

Nadir

Imorgon ska jag göra en bronkoskopi (obs - om någon av er har gjort det så vill jag inte veta hur läskigt det var...), dvs man ska ner med en liten kamera och/eller sug i mina lungor. Det är ju något som satt sig där. Hittills har man inte lyckats konstatera vad det är för något, kan vara ett virus eller svamp. Om det är svamp så hoppas jag på tryffel så att jag kan tjäna lite pengar på det hela. Just nu får jag behandling för både och. Men som sagt, imorgon kommer de ta prov direkt från lungan för att analysera. Hostan är bättre så något av de läkemedel som jag får nu verkar hjälpa lite. Tycker dock att det verkar lite läskigt att det ska stickas ner något i lungorna. Men dr K har lovat att de kommer ge mig massor av lugnande. Han påstår att det är samma som det sanningsserum som man i spionsammanhang ger människor som ska avslöja hemlig information. Så vi får väl se vad jag kommer avslöja.

Är det någon som vet vad nadir betyder? Det ska tydligen vara latin och här betyder det att botten är nådd. Och äntligen, idag har jag inget immunförsvar! Så nu kan jag fokusera på att värdena ska upp istället för ner. Om det blir feber eller ej får vi väl se, men till 99% tror jag ju det.

Jag behöver väl inte berätta att jag har tråkigt, för det förstår ni nog. Det är tur att jag två favvokillar som kommer till mig en stund varje dag, Kjell och så Peter. Sen brukar det dyka upp något mer besök nästan varje dag. Jättebra. Brukar tänka att jag har det så lyxigt som har nära till vänner här. Tänk om jag skulle ligga inlagd 20 mil härifrån, då skulle det inte komma så många på vardagarna. Så är det ju för många andra som är nere från Småland och ligger här.

Igår slog jag nog rekord i att gå och lägga mig tidigt. Halv åtta hade jag bäddat ner mig. Jag somnade inte så tidigt dock, fick ett dropp vid åtta, och sen blev jag ju väckt vid tolv för att få lite antibiotika. Det är konstigt att man kan bli så trött utan att göra något. Blir väl trött av uttråkning. Men som dr K sa idag "Du vet väl vad brukar säga om uttråkade patienter?" Varpå jag svarade, "Ja, att det innebär att man ändå mår rätt bra". Och visst, hellre vara uttråkad än ligga och må dåligt.

Jons klass gjorde för några veckor sedan en bok med teckningar och hälsningar till mig. De är jättefina! På många av bilderna de ritat ligger jag i en säng. Våra katter är också med på många bilder. Och alla hoppas ju att jag ska bli frisk eller så saknar de mig och längtar tills vi kan leka igen. Ni får se framsidan och Jons teckning här.



Kram F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar