tisdag 23 december 2014

Flaskpost

Nu har det gått några dagar ute i friheten och jag skulle kunna sammanfatta det med att det är väldigt skönt att andas frisk luft, pensionat Långasand fungerar mycket bra MEN att jag längtar efter de andra tre killarna. De har åkt till farmor och farfar i Målilla och får garanterat en bra jul där, men ändå känns det ganska ledsamt. Men jag förstår verkligen att detta är det bästa man kan göra av situationen. Som tur är verkar Jons vattkoppor vara av det lindrigare slaget och har slutat klia. Nu väntar vi bara på provet som Peter och Måns tog för att se hur lång min exil blir. Men VC i Kisa är som bekant inte så samarbetsvilliga så det kan ta tid...

Igår tog vi en dagstripp till US i Linköping för en liten koll på hur det var med mina värden. Efter några timmars väntat fick jag beskedet om att de var perfekta! Så vi åkte tillbaka till Halland. Jag måste erkänna att jag var lite orolig. Är ju liksom inte så sugen på att bli inlagd igen eller att få något annat besked som man inte vill ha. Men det blev alltså ett A. Efter att gått upp kl 0500 och åkt bil i ca 7 h så var vi alla tre ganska trötta igår kväll. Jag sov nästan 11 h inatt.

Sedan i fredags kväll har jag hunnit med sex promenader. I lördags var jag med mamma inne i Falkenberg när hon skulle handla och tog en promenix där. Eftersom det idag (23/12) är mormors födelsedag fick hon en hyacint vid graven. Sedan tog jag vägen över Ätran via laxbron och förbi Forsabackevägen där mormor och morfar bodde under hela min uppväxt och där jag tillbringat mycket tid. Morfar Helge älskade sin trädgård och var en riktig hobbyträdgårdsmästare med två växthus och massor av odlingar samt en väldigt fin blomsterträdgård. Mormor Asta stod för service och var fantastisk på att laga mat. Mina favoriter var nog rödspätta och marängsviss. Sedan hade hon alltid en skål med kalla, hårt stekta och flottiga fläskbitar i kylskåpet. Dessa gick man och åt av när som helst på dagen. Till frukost där fick jag alltid franskbröd med honung på, mums! Detta råkar jag ha introducerat för Jon som också gillar det. Men honung är ju nyttigt.













På promenaden idag så hittade mamma och jag en flaskpost. När vi öppnad den så visade det sig att det troligen är ett brev från någon till en kompis som gått bort. Vi har inte kunnat tyda allt än, det är för blött, men det kanske får bli så att vi slänger i det igen. Det känns kanske mer rätt. Det händer faktiskt att man hittar flaskpost här eller andra saker som flutit upp på land bl a en del djur såsom sälar och tumlare. Men idag var det alltså en flaskpost.





Det är en del av er som undrar vad jag gör om dagarna. Ja, det kan man ju undra. Idag har jag bakat. Det blev mandelmusslor, strassburgare och vörtbröd. Jag har också rullat köttbullar. Mandelmusslorna blev allt annat än bra. De fastnade i formarna. Till slut fick jag gräva ur dem med en gaffel så nu kommer vi ha en ny variant av mandelmusslor här. En slags smuldeg som man toppar med grädde och sylt/bär. Men jag tror att det minst blir lika gott.
Jag är också ute och går en en del. Kroppen känns inte helt ok. Den är lite konstig. Jag får ont i benen när jag gått en stund och så bränner det i händer och fötter. Tydligen helt normalt (bara det inte går helt överstyr), men det är inte särskilt skönt. Jag läser lite också och så fikar vi en del. Det går ingen nöd på mig i alla fall.

Imorgon är det tydligen julafton. Det känns konstigt. Ingen snö, inte kallt och inga glittrande barnaögon. Men jag tänkte skypa med dem när tomten kommer. Mamma och jag ska ta en lång promenad längs med havet på förmiddagen och sen ska vi äta lutfisk (inte min favvo) och ris a la Malta (det är gott!) och så blir det julmat på kvällen. Hoppas att ni alla får en fin julafton!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar