tisdag 30 december 2014

Smått och gott


Dagarna går och tiden på Långasand består. Jag är fortfarande här. Har dock fått en olidlig längtan att få åka hem. Det gör ont i min själ. Det är nu 4 1/2 vecka sedan jag såg mina barn och 5 veckor sedan jag var hemma på Skolvägen. Igår var jag på US i Linköping igen för provtagning och allt var jättebra förutom att de tyckte att jag borde få komma hem. Så vi måste försöka lösa det på något sätt. Det har ju uppstått ett litet dilemma bara. Det visade sig att de prover som Peter och Måns tog för att kolla antikroppar mot vattkoppor gav resultatet att Peter har fullgott skydd, men Måns har det inte. Vilket betyder att han kan få koppor nästan när som helst. Detta skulle innebära ytterligare flera veckor i exil för mig. Det känns väldigt jobbigt. Nu har jag svårt att vara så där positiv längre. Men Peter och jag jobbar på en plan att försöka låna ut Måns på lite olika ställen. Blir han sjuk så kan han alltid vara hos farmor och farfar, men det kanske också skulle kunna gå att få bo hos någon kompis tills inkubationstiden är över. Jag väntar nu på ett samtal från min läkare som skulle diskutera situationen på deras möte idag. Jag har nog skrivit det innan, men vattkoppor är alltså bland det värsta som jag kan drabbas av i denna situationen, därav den stora försiktighet. Skulle jag bli drabbad så är det ytterligare lång tid på sjukhus och förmodligen skulle det blir isolering på infektionskliniken istället. Och jag vill verkligen inte bli sjuk. Men jag vill/behöver verkligen komma hem också. Så jag hoppas det finns några snälla människor därute som kan förbarma sig över min son och vår situation och kanske låna honom några dagar. Det vore underbart.

Tänkte ge två boktips. Britt-Marie var här av Fredrik Backman samt Ferry tales av Björn Ferry. Den första om man är intresserad av fotboll och vill få städtips och den andra om man är intresserad av att träna hårt och fisar. Lite olika böcker, men ganska bra.



I söndags tog jag en promenad med min gamla sommarkompis Jenny. Tillsammans med hennes tvillingbror Andreas tillbringade jag alla sommarlov i Långasand. När vi inte gick på tennisskola så sommarjobbade vi med att sälja glass på stranden och på söndagarna sålde vi Dagens Nyheter. Och vad vi sålde! Vi tjänade ganska bra på glassen och på tidningarna kom vi alltid upp till högsta premien. Nuförtiden bor Jenny i Norge och Andreas i Stockholm. Det är Jenny som jag har en del kontakt med och det var jättetrevligt att prata med henne. Vi umgicks verkligen massor som yngre. Några andra gamla sommarkompisar är de på bilden nedan också. Förutom tvillingarna så sitter där också Ida och Maria. Vi spelade också tennis tillsammans. På bilden skulle vi naturligtvis ut och orientera. Maria har jag ingen koll på längre, men Ida och jag träffas lite då och då här nere. Senast i somras när vi tillbringade en vecka här och hon och hennes familj var här samtidigt. Det var jättekul.




Imorgon är det nyårsafton. Jag har styrt upp en liten fest med kompisar där hemma. De kommer till Peter och barnen. Kommer bli jättetrevligt. Om jag sköter mig så kanske jag får vara med på Skype. Men jag har tagit på mig matlagandet här också så jag har ganska fullt upp. Vilket är jättebra för då tänker jag på annat och håller mig sysselsatt. 

Nu ska jag läsa lite i Ferry och sen blir det nog en kort cykeltur. Pappa tycker det är för halt, men det tycker inte jag!

Ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar