onsdag 10 december 2014

Fluortanten och Rolandz


Vem är det på bilden?

Jag hade fullt upp med att fira Anna-dagen igår (min namnsdag) så jag skrev inget här. Jag hoppas att alla ni andra Annor också firade ordentligt. Det var dåligt med tårta till frukost, men jag beställde havregrynsgröt och det var ett fint komplement. Pasta med smält ost hade jag beställt av Peter till lunch det smakade underbart! Åt en hel del rostade mackor också. Och lite skaldjurssoppa. Ja, jag har kommit så långt att jag bara tänker på att få laga mat och äta god mat. Börjar tröttna på de beställningar jag kan göra här. Funderar på att leta efter och skriva ihop en menybok som jag bara kan välja och vraka kring sedan när jag kommer hem. Har ju på tvn en del på dagarna och där finns det en hel del inspiration,kan jag säga. Allt ser sååå gott ut. För att jag ska kunna äta mat som man tar med hit så ska den vara ordentligt tillagad och sedan nedkyld fort. Inte så konstigt egentligen.

Det där med hinderbana verkar inte så poppis bland personalen. Igår var doktor F på ronden och han är ganska storvuxen, tror inte att han hade klarat den. Och sen har jag en sköterska som skadat revbenet så det känns taskigt att tvinga henne också. Min mamma kommer idag, kanske skulle testa med henne? Körde annars ett träningspass, eller kanske ett rörelsepass, som gick ut på att jag inte fick sitta ner på 45 minuter utan gå, dansa och stuffa runt här inne till musik. Passande musik till detta var Rolandz. Hittade även en lite film på youtube som handlar om detta fantastiska dansband. Om någon är intresserade kan ni kolla på det här:




Om ni drar fram till 18 min så får ni se hur sköterskorna här på avdelningen ofta ser ut. Dock heter inte alla Jane...

Jag längtar jag efter lukt. God lukt, en duschcreme som luktar jättegott eller en hudcreme som luktar så där lagom gott. Jag får bara använda oparfymerade grejer och allt luktar ju då liksom sjukhus.

Jag har sovit lite dåligt inatt. Haft ont i munnen, inget konstigt, men inget mysigt. Fick en lite shot med gurgel i morse som kan hjälpa lite mot mitt onda tandkött. Då kom jag och tänka på fluortanten som fanns i grundskolan. Kommer ni ihåg henne? På Centralskolan i Virserum hette hon Ethel och kom och knackade på under lektionerna med sin bricka med små muggar. Sedan skulle man gurgla en viss tid och då utan att titta på varandra så att man inte brast ut i skratt. Hur brukade det gå, Malin...? Hittade en lite fluortandvideo av Björn Rosengren för de som vill ha en påminnelse om hur det kunde vara. Men så rädd för Ethel minns jag inte att vi var.


Peter har varit här med dagens pasta med osttäcke. Mycket smaskigt. Hade också med sig skalad morot, den kommer sitta fint till eftermiddagsfikat. Snart kommer min mor, hon har åkt tåg från Falkenberg. Det snöade tydligen i Nässjö. Så kanske det blir en vit Lucia? Förresten, jag har ju en läkare som heter just det, Lucia. Undra om det är hon som jobbar den 13:e? Mamma och jag ska spela kort sen. Det är lite prestige i det eftersom hon anser sig vara kortexpert. Men jag ska göra mitt bästa.

Här har ni mamma och jag i början av min orienteringskarriär.







1 kommentar:

  1. Vilken fin bild på dig.

    Lycka till med kortspelandet :)

    /Sofie

    SvaraRadera